Dzień Pański 8

Pytanie 24: Na ile części podzielone jest Apostolskie Wyznanie wiary?

Składa się ono z trzech części. W pierwszej jest mowa o Bogu Ojcu i o naszym stworzeniu, w drugiej o Bogu Synu i naszym odkupieniu, a w trzeciej o Bogu Duchu Świętym i naszym uświęceniu.

Pytanie 25: Jeśli jest jedna Istota Boska, dlaczego wymienione są trzy Osoby: Ojciec, Syn i Duch Święty ?

Ponieważ w taki sposób Bóg nam się objawił w swoim Słowie; Jedyny prawdziwy, wieczny Bóg w trzech różnych Osobach!

Ks. Rodzaju 1,1; Izajasz 61,1; Ew. wg Mateusza 3,16-17; 28,19.

Apostolskie Wyznanie Wiary podsumowuje całą Ewangelię.

Bóg Ojciec, Bóg Syn i Bóg Duch Święty są w niej ciągle obecni. Mamy więc do czynienia z trzema Bogami? Biblia mówi wyraźnie, że jest tylko jeden Bóg.

Trójca Święta jest teologicznie trudną kwestią, ponieważ nie poddaje się logicznym rozważaniom. Pamiętajmy jednak, że Bóg objawił się nam w Swoim Słowie jako Bóg Trój jedyny. Dlatego wyznajemy to, co Pismo Święte nas uczy. Rozważając temat Trójcy Świętej powinniśmy to czynić z pokorą.

Tomasz a Kempis napisał w 1-szym rozdziale swojej książki „O naśladowaniu Chrystusa”: „Cóż ci przyjdzie ze wzniosłej dysputy o Trójcy Świętej, jeśli brak ci pokory i przez to nie podobasz się Trójcy Świętej?”

Trójca Święta nie jest abstrakcją teologiczną, ale jest rzeczywistością Bożą. Katechizm daje nam odpowiedź na trzy zasadnicze pytania: Kto zapewnia nam dach nad głową, zdrowie, chleb powszedni? Bóg Ojciec. Kto zbawia nas od wszelkiego zła? Jezus Chrystus, Syn Boży. Kto zmienia nas ku dobremu? Duch Święty.

Doktryna Trójcy Świętej spotyka się często z zarzutem, że jest tylko ludzką interpretacją Biblii. Biblia nie daje nam wypracowanej doktryny o Trójcy Świętej. W Biblii znajdujemy teksty mówiące o Trójcy Świętej, np. Jezus mówi uczniom, że mają udzielać chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (Ew. wg Mateusza 28, 19). Nigdzie nie znajdziemy jednak terminu Trójcy Świętej. Terminologię związaną z Trójcą uporządkował Kościół wprowadzając dla jej lepszego zrozumienia terminy takie jak:

„osoba” i „istota” (esencja).

Kościół zrozumiał na podstawie objawienia Pisma Świętego, że są trzy Osoby, ale jest jeden Bóg; wyznał, że Jezus jest Synem Bożym, jest Bogiem.

Sformułowane to zostało przez Sobór Powszechny Kościoła w Nicejskim wyznaniu wiary (381 r.), które mówi o Synu Jezusie Chrystusie, że jest to Bóg z Boga, […] współistotny Ojcu.

Kościół wyznał również, że Duch Święty także jest Bogiem. W Biblii czytamy bowiem, że Duch jest od Boga i że Bóg działa w naszych sercach przez Ducha Świętego.

W Starym Testamencie wiara Izraela został podsumowana w najważniejszym żydowskim wyznaniu wiary (tzw. Shema): Słuchaj Izraelu, Pan jest naszym Bogiem – Panem jedynym. (albo można też tłumaczyć: Pan jest jeden) (Księga Powtórzonego Prawa 6, 4).

Dla wielu jest to nie do przyjęcia: 1 + 1 + 1 = 1. Czyli: 1 = 3. Ludzki rozum odrzuca taką logikę. Chrześcijańska wiara jednak nie zawsze jest zgodna z logiką ludzką (logika ludzka nie jest zresztą żadnym kryterium wiary w Boga najwyższego – pozostającego wolnym wobec praw logiki ludzkiej). Bóg jedyny jest Ojcem, Synem i Duchem Świętym i w ten sposób chce być uwielbiany. Bóg jest o wiele większy niż możemy to pojąć i rozumieć naszym ograniczonym rozumem. Kościół był i jest świadomy, że tajemnicy Trójcy Świętej nikt nie jest w stanie do końca wyjaśnić, lecz należy ją wyznawać z wiarą.

Atanazy Wielki (ur. 295 - zm.373, teolog z Aleksandrii w Egipcie) napisał: Wiara chrześcijańska polega na tym, abyście czcili jednego Boga w trójcy, a Trójcę w jedności […] Taka jest wiara chrześcijańska. Jeśli ktoś nie będzie jej należycie i stanowczo wyznawał, nie może być zbawiony (Atanazjańskie wyznanie wiary…, art. 3, 40). Kościół wyznał i ogłosił, że wiara w Trójcę Świętą należy do podstaw wiary chrześcijańskiej.

Powstawały różne inne – fałszywe - nauki. Między innymi niektórzy nauczali, że Chrystus nie był prawdziwym Bogiem, lecz tylko dobrym człowiekiem. W IV wieku Ariusz, potem (w XVI w.) Socynianie (nazwani Arianami lub Braćmi Polskimi), stanowczo odrzucali naukę o Trójcy Świętej. Fałszywa nauka funkcjonuje obecnie w niektórych kręgach religijnych, np. propagują ją Świadkowie Jehowy oraz liberalni teolodzy chrześcijańscy.

Istotnie, nauka o Trójcy Świętej jest tajemnicą wiary, której nie jesteśmy w stanie ludzkim rozumem ogarnąć. Trzy Osoby Trójcy istnieją w doskonałej społeczności i miłości. Wyznając naszą wiarę w Trójcę Świętą uwielbiamy trój-jedynego Boga.

W jaki sposób, czym różnią się Osoby w Trójcy Świętej? Ich imiona wskazują na to, że są rzeczywiście różne od siebie: Ojciec, Syn, Duch Święty. Jeden nie zastąpi drugiego. Każda jest inna i ma swoje cechy. Trzy osoby, które jednocześnie są bardzo związane ze sobą i pozostają w stałym dialogu. Dlatego Jezus mówi: Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca. […] Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie (Ew. wg Jana 14, 9-10).

Całe dzieło zbawienia człowieka ma charakter trynitarny (czyli świadczący o Trójcy Świętej).

Bóg Ojciec dokonał dzieła stworzenia wszystkiego, co istnieje. Bóg Ojciec posłał Syna, Jezusa Chrystusa, który się począł z Ducha Świętego.

Jezus Chrystus, Syn Boży, dokonał dzieła zbawienia. Oczywiście nie bez udziału Boga Ojca i Ducha Świętego. Chrystus umarł na krzyżu za nasze grzechy. Przez dzieło Syna, Jezusa Chrystusa, człowiek może być pojednany z Bogiem.

Przez Ducha Świętego możemy mieć udział w zbawieniu. Duch Święty jest autorem wiary w naszych sercach i dokonuje uświęcenia wierzących. Również nie bez udziału Boga Ojca i Jezusa Chrystusa, ale jest to Jego szczególne działanie.

Co oznacza dla nas wiara w Trójcę Świętą?

Znaczy ona, że nie poddajemy się ludzkiej logice, ale przyjmujemy ze zdumieniem, że w Bogu są trzy osoby. W Trójcy Świętej jest nasza pociecha i zbawienie.

Zostaliśmy ochrzczeni w imię Trójcy. Bóg w trzech Osobach był obecny przy naszym chrzcie, zapisując na nas swoje imię. Jeśli zatem wierzymy, Syn Jezus Chrystus zbawi nas i pojedna nas z Bogiem Ojcem, a Duch Święty porusza nasze serca i jest naszym pocieszycielem.

Źródło: Augustinus nr. 8, 2008